fredag 8 november 2013

Fullspäckad dag

Tycker jag fått väldigt mycket gjort idag. Applåder till mig själv.

Dagen började lite annorlunda, jag brukar oftast ligga kvar en stund i sängen när jag vaknat. Kollar facebook på mobilen eller något. Men idag när jag vaknade så hörde jag att teven var igång i vardagsrummet. Vilket bara händer om lille bror är sjuk. Så jag gick upp och hittade en sovande kille i soffan. Han hade lyckats somna efter mamma och pappa åkt till jobb och hade sovit igenom klockan som ringer när han ska gå till skolan. Sen skämdes han så för att han var försenad till skolan, så det var bara att kasta på sig kläderna och följa med han till skolan. Fick prata med hans lärare innan han ens vågade gå in i skolan. Men sen när jag kom hem igen var klockan inte så mycket så jag tog datorn och jobbade på mitt Pre Departure Project. Lyckades bli klar med det, äntligen. Slutade på 28 sidor, men det är väldigt mycket bilder. Nu måste jag bara komma fram till varför min dator bara vill skriva ut svart och vitt.

Hämtade kusinen på skolan efter lunch, så skulle vi baka tårta men det sluta med att hon lekte med brorsan och hans kompisar. Så mycket för att spendera tid tillsammans innan jag åker, haha. Hon kommer nästa vecka och då ska vi baka igen. Kanske blir det lite roligare för henne då för jag vet det är något hon vill baka.

Åkte sedan på kvällen och handlade med mamma. Handla det jag behöver för min avskedsfest i morgon. Några av mina närmaste vänner kommer så att vi kan umgås mer innan jag åker. I morgon är det dessutom exakt två veckor tills jag träffar min värdfamilj. Som jag längtar!

Fick ett mail för ett tag sen från min värdmamma. Hon hade kommit på lite fler packtips och hon sa att jag kanske också kunde fundera på aktivitet som kunde hjälpa tjejen med svenskan. Dom hade börjat med bokstäver och siffror i skolan men det var ju på engelska så jag skulle göra något sådant också med svenskan. Om någon har något tips på saker man kan göra för att lära barn bokstäver och siffror kommentera gärna!
Har sökt runt lite och hittat i alla fall ett hemmagjort pussel som man både pusslar ihop en bild på en sak samt namnet på det. Med en bokstav per bit. Kan vara värt att prova. Även hittat något alfabet bingo. Kan kanske vara roligt. Om man gått igenom bokstäverna så kan man ju bara ha lite bingo brickor, lätt att göra, skriva en bokstav i varje ruta både med stor och liten bokstav. Sen kan man skriva ner alla bokstäver på lappar eller något och bara dra från en burk eller något. Läser upp bokstaven så får hon hitta det på sin bingo bricka. Med lite hjälp i början måste det gå, eller? Sen så klart vanliga flashcards, A som Apa.. och så vidare. Får se vad jag fixar. Men tar som sagt gärna emot tips!

Avslutar detta inlägget med att tipsa alla Au Pair's, blivande eller nuvarande, om sidan Pinterest i fall ni inte hört talas om den. Skapa er ett account där nu, ni kommer inte ångra er. Jag älskar denna sidan, kan spendera timmar på den. Dom har allt, sen har dom en kategori som heter 'Kids' där du kan hitta hur mycket pyssel och aktiviteter som helst. Så om du har ide torka, kolla bara in den! Du kan även hitta massor recept på lunch lådor och mellanmål. super! Jag har gjort mitt eget board här som jag haft ett tag sedan där jag bara pinat massor av saker som jag tror jag kommer ha nytta av under mitt Au Pair år. Ni kan följa det HÄR.  Sen kan ni ju söka på vad ni letar efter, som här har jag sökt på 'crafts for kids to make'.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar