måndag 2 december 2013

Santa Lucia

Första december, känns verkligen inte som det. Idag var det 22 grader här, och jag fundera seriöst på att ta på mig shorts, i december! Känns så himla konstigt! Vi var ute och tände julbelysningen på huset efter middagen igår, dock så tändes bara hälften. Fail, haha.

Idag har vi firat lucia här i Austin. Lite tidigt, men vad gör det? Vi började runt lunch tid med lite övning, sen åkte vi hem ett tag. Jag tog en snabb dusch. Sen titta jag och tjejen på julkalendern (tackar för svtplay!), sen spelade vi lite spel. Bland annat prinsess Fia med knuff som jag gav henne i present. Hon älskar det så bra inköp från min sida! Vi spelar det nog i alla fall en gång om dagen.

Sen åkte vi tillbaka till kyrkan, det är en förening med svenska kvinnor här i Austin som håller i allt det här. Så dom hade även lite stånd man kunde handla svenska grejor i, lotteri, cafe, fiskedamm och tomten var där. Min värdpappa tog med mig på en shopping runda där, vi handla massa svenskt godis och kakor. Vi sluta med en stor full påse. Han bara 'detta är det närmaste till svenska sötsaker du kommer komma på ett tag nu, så passa på'. 


Sen köpte vi lite lussebullar och julmust. Som jag har varit sugen på julmust den senaste tiden! Tjejen spotta ut det direkt, det var inget för henne. Och min värdpappa gjorde en konstig min när han drack det, så antar att inte han tyckte om det heller. Jag bara skratta, mer för mig då!


Sen var vi 10 stycken som gick lucia tåget samt att allas barn var också med. Alla var så himla söta. 


På vägen hem efter stanna vid vi en mexikans restaurang, väldigt god mat. Men fattar inte varför dom måste göra allt så stort, jätte dricka och portioner som skulle fungera bra till två personer. Jag orkar i alla fall inte mer än hälften, och så brukar det bli när vi äter mat på restauranger här. 


Nu medans jag skrev detta hörde jag pappan och tjejen i rummet brevid när hon skulle sova. Hon försökte få han att uttala mitt namn rätt. Det lät väldigt roligt, och hon bara 'men pappa det är ju lätt!' och han svara 'lätt för dig att säga, svensktalande tjej!'. 

Imorgon kommer visst barnens farmor på besök under några dagar, det blir även min första riktiga jobbdag men schema och allt. Imorgon börjar jag 7.30 så får nog gå upp runt 7.20 i alla fall. Skönt att ha jobbet precis utanför sovrumsdörren ska jag säga er, haha. Ska också försöka ta mig till walmart, får mitt schema imorgon bitti så får se när jag har tid till det. Jag behöver lite godis, lite att smuggla in på mitt rum. Annars är det lördags godis som gäller här för barnen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar